والعصر

 

بقیت الله به چه معناست؟

ن.غ

پرسش :

در آیه شریفه «بقیه الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...» (هود/ 86) که دربارة کم فروشی است ظاهر معنای بقیة الله، سودی است که از سرمایه حلال برای انسان باقی بماند، ولی در اصول کافی کتاب الحجة گفته شده است مقصود از بقیه الله امام زمان (عج) می‌باشد؛ این دو مطلب چگونه قابل جمع هستند؟


پاسخ :

درست است که در آیة مورد بحث، مخاطب، قوم شعیب هستند و منظور از بقیت الله سود و سرمایه ی حلال و یا پاداش‌ها و ثواب‌های معنوی است که تا ابد باقی می‌ماند
[1]، ‌ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایة خیر و سعادت او گردد، ‌بقیت الله محسوب می‌شود.
تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ «بقیت الله» اند.
تمام رهبران راستین که پس از مبارزة با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می‌مانند، از این نظر بقیت الله اند.
[2]
سربازان مؤمنی که پیروزمندانه از جبهه جنگ باز می‌گردند بقیت الله‌اند؛ زیرا به اراده الهی باقی مانده‌اند
[3].
در روایت می‌خوانیم هنگامی که حضرت مهدی (عج) قیام می‌نماید، اولین سخنی که می‌گوید این آیه است: «بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین» آنگاه می‌فرماید: من بقیت الله و حجت و خلیفه خدا در میان شما هستم، پس کسی بر او سلام نمی‌کند مگر این که می‌گوید: السلام علیک یا بقیت الله فی ارضه.
[4]
از آنجا که مهدی موعود (عج) آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، یکی از روشن‌ترین مصادیق «بقیة الله» می‌باشد و از همه به این لقب شایسته‌تر است، ‌به خصوص که تنها باقیمانده می باشد از پیامبران و امامان است
[5] و به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره و باقی مانده است.[6]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. آیت الله حاج میرزا محمد ثقفی تهرانی، روال جاوید در تفسیر قرآن، تهران، برهان، چ اول، 1376، ج 3، ص 141.
2. محمد بن محمدرضا القمی المشهدی، تفسیر کنز الدقایق، (تهران، موسسه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ اول، 1411 هـ .ق، ج 6، ص 223 ـ 226.
[1] . ر.ک: طبرسی، مجمع البیان، بیروت، دار المعرفه، چاپ اول، ج 5، ص 286.
[2] . مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهاردهم، 1372، ج 9، ص 359.
[3] . قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ اول، 1377، ج 5، ص 359.
[4] . عبد علی عروسی حویزی، نور الثقلین، بیروت، مؤسسه التاریخ العربی، چاپ اول، ج 3، ص 313.
[5] . تفسیر نمونه، ج 9، ص 204.
[6] . تفسیر نور، ج 5، ص 359.

http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=3765&urlId=2074

 برگرفته از وبلاگ   http://yasahebazaman.iranblog.com

 

سه‌شنبه ٩ تیر ،۱۳۸۸ | ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ | ن.غ | نظرات ()

درباره وبلاگ

منو وبلاگ
نويسندگان
پيوندهای روزانه
موضوعات وب
طراح قالب
امکانات وب